Alles over retourneren en garantie

Toch niet zo blij met je bestelling als je had gedacht? Hieronder vind je de vragen die veel gesteld worden door onze klanten met betrekking tot retourneren. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail of WhatsApp ons gerust, we helpen je graag!

Wat vervelend! We hebben ons best gedaan je aan een plant te helpen die goed bij jou en je interieur past. Je kunt uiteraard je bestelling altijd zonder opgaaf van reden annuleren, als dit maar binnen 14 dagen na ontvangst gebeurt. Je hebt dan nog 14 dagen de tijd om de zending naar ons retour te sturen. We vragen je wel vriendelijk om het terugsturen van planten zo snel mogelijk te doen, zodat ze gezond bij ons aankomen.

Wel blij met je plant of ander product maar is ‘ie kapot of in slechte conditie aangekomen? Dan zorgen we voor een passende oplossing, want dat is natuurlijk niet de bedoeling! Neem daarvoor even contact op met onze klantenservice.

Deze goede vraagt vergt een goed antwoord. Op onze bladmatties zit een garantietermijn van 3 maanden, mits goed verzorgd met gebruik van onze App! Veel garanties bestaan uit de befaamde ‘kleine lettertjes’, maar daar doen wij niet aan. We nemen dus geen blad voor de mond en leggen je hieronder nerffijn uit hoe onze plantgarantie in elkaar zit.

De App
Jaja, daar is hij dan; jouw nieuwe bladmattie! First things first; download de app en stel de melding voor je net bezorgde aanwinst in! Het gebruik van onze app is echt een voorwaarde van de garantie. Mocht je na twee maanden dus bij ons aankloppen dat je kamerplant het loodje heeft gelegd, maar je hebt de app niet gebruikt, dan is de garantie simpelweg niet van toepassing. Benieuwd wat onze app allemaal doet en kan? Lees het hier!

Dingen die niet horen
Heeft jouw amigo last van bruine/gele vlekken? Hangen zijn bladeren sip naar beneden of is er iets anders waardoor jouw plant er niet kek bijstaat? ‘Sla alarm! Pak je Nokia6310! Stuur ons een bericht!’ Mail, WhatsApp, Facebook, old-school bellen, wat je zelf fijn vindt, maar laat het direct weten! Stuur ook gelijk wat foto’s mee zodat we jouw chef jungle onder de loep kunnen nemen. Dit geldt dus ook als je ziet dat jouw amigo direct bij aankomst niet topfit is.

Houd er rekening mee dat we vragen gaan stellen, heel – veel – vragen. Er zijn namelijk ontzettend veel aspecten die van invloed zijn op de gezondheid van jouw plant. We willen alles van je weten; de standplaats van je bladmattie, je accountgegevens in onze app, hoe lang hij deze gekke capriolen vertoont en natuurlijk of je wel zijn favo muziek aan hebt staan ‘s avonds. Nu even zonder gekkigheid, om erachter te komen wat er aan de hand is zullen we een goed beeld moeten krijgen van zijn leefomstandigheden en dat kunnen we gewoonweg niet van een afstandje ruiken.

Mocht jouw amigo binnen 3 weken na onze tips and tricks geen verbeteringen tonen, trek dan weer even aan de bellen en geef ons een update. Wij zullen dan onze Sherlock skills er nog eens op los laten of besluiten dat een andere oplossing beter geschikt is.

Een plaag
Ze staan ook wel bekend als: ‘de vervelende beestje die bladmatties het leven zuur maken’. Een plaag kan op de plant terecht komen door tocht, andere luchtstromen in de ruimte of zelfs via onze eigen kleren. Jammer genoeg kan het elke gezonde plant overkomen en is het hierdoor geen teken van een kwalitatief slecht product. Een plaag brengt ontzettend snel schade toe aan een plant! Zodra het beestje op jouw plant is gehuisvest, zul je binnen een week al vreemde plekken zien op de bladeren. Mocht het zo zijn dat je binnen twee weken na ontvangst van jouw plant ziet dat hij last heeft van een plaag, laat het ons direct weten, dan sturen we een nieuw exemplaar naar je toe! Na deze twee weken is de Plantgarantie voor een plaag helaas niet van toepassing, maar neem gerust contact op zodat we je erbij kunnen helpen!

De altijd kordate juf Ank komt ook nog even om de hoek kijken. Er zijn namelijk een aantal zaken die bepalend zijn of de garantie wel of niet van toepassing is! Print het onderstaande dus even op je netvlies.
- Download als de wiedeweerga onze app en zet jouw groene amigo(s) direct na bezorging in de app. Het gebruik van de app is echt een voorwaarde voor de garantie.
- Neem direct contact op wanneer je ziet dat jouw groene amigo het niet naar zijn zin heeft! Wanneer je pas na een aantal weken aan de bel trekt kunnen we namelijk niet meer achterhalen wat de oorzaak is.
- Als je contact hebt opgenomen over jouw chef jungle en bedolven bent onder onze tips and tricks, geef ons dan een update binnen 3 weken als hij geen verbeteringen toont.

Ook deze vraag vergt een goed antwoord. Op onze buitenbazen zit een garantietermijn van 3 maanden, mits verzorgd zoals geadviseerd op de productpagina/aansluitende blogs van de plant(en). Geen kleine lettertjes, gewoon een duidelijk verhaal.

De App.
In tegenstelling tot de 3 maanden Plantgarantie voor kamerplanten, is het gebruik van onze verzorgingsapp voor buitenplanten juist niet zo handig. Waarom niet? Onze app kan simpelweg geen rekening houden met de hoeveelheid regen die buiten valt. Daarnaast kun je in de app ook niet aangeven of jouw bladmattie buiten onder een verkapping staat of dat je hem een plek hebt gegeven waarin hij vol geniet van een goede zomerse stortbui. Kortom: de app kan geen accurate berekeningen maken voor jouw groene buitenbazen.

Verpotten in volle grond
Wij zijn fan van planten in pot. Zet jij jouw amigo’s liever in de volle grond van je tuin? Dan is dat uiteraard muy bueno, maar wel geheel op eigen risico. De kwaliteit van jouw tuinaarde bepaalt namelijk de succesfactor van jouw groene strijder. De PH-waarde in de grond, hoeveelheid meststof, grondsoort, aarde structuur en zuurstofgehalte zijn een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw bladmatties het niet overleven. Wij kunnen alleen een gelukkig groen leven garanderen wanneer je de planten lekker in een pot zet. De garantie komt dus te vervallen op het moment dat je de buitenplanten verpot in de volle grond.

Beestjes
Om maar gelijk met de deur de tuin in te vallen: beestjes zijn helaas niet te voorkomen op/in buitenplanten. Onze buitenplanten worden bij de kweker buiten geteelt en aangezien het buitenleven sprankelt van de fauna, is de kans dat er een luisje in jouw plant te vinden is, best groot. Niks om je zorgen over te maken! Buitenluisjes zijn niet schadelijk voor jouw groene buitenbaas. Wij zorgen ervoor dat jouw plant zo schoon mogelijk verzonden wordt, maar schrik dus niet als er snel na thuiskomst luisjes te vinden zijn. Een tip van ons: een harde waterstraal op het blad doet wonderen.

Plant in sierpot zonder watergat
Niet zo’n goed idee! Wanneer jouw groene amigo een sierpot heeft zonder watergat én op een plekje staat zonder dakje, dan heb je een grote kans dat jouw groene strijder het niet zal overleven na een flinke plensbui. Het water blijft dan in de sierpot staan omdat het niet weg kan lopen en dat leidt tot een eenzame verdrinkingsdood. Dit is ook de reden dat wij bij onze buitenplanten geen sierpotten laten zien op de productpagina. De meeste sierpotten uit ons assortiment, hebben namelijk geen watergat. Niet zo lief van ons als we die wel zouden aanprijzen bij de buitenbazen. Mocht jij jouw plantenmaat toch graag in een sierpot zetten zonder watergat, zorg er dan in ieder geval voor dat hij overdekt staat. Dan kun je ‘m zelf water geven wanneer dat nodig is! Staat hij in een sierpot zonder watergat én op een plek waar de regen direct zijn pot vult, dan vervalt de garantie.

Standplaats
Het allerbelangrijkste is de juiste standplaats! Welke plek voor jouw buitenbaas geschikt is, kun je hier lezen. Staat jouw groene maat niet op de door ons geadviseerde standplaats, dan is de garantie ook niet van toepassing.

Tijd voor een korte samenvatting!
• Zorg ervoor dat jouw buitenbaas op de juiste plek staat! Dit kun je terugvinden in onze blog of op de productpagina van jouw groene amigo.
• Zet jouw planten in een sierpot met watergat of zorg ervoor dat de plant overdekt staat wanneer je een sierpot kiest zonder watergat. Heb je gekozen voor een sierpot zonder watergat en wordt jouw groene strijder maximaal getroffen tijdens een plensbui? Dan vervalt de garantie.
• Geen garantie wanneer je onze buitenplanten in de volle grond zet.

Als je jouw bestelling wilt annuleren (en dus de overeenkomst met ons ontbindt) zou het fijn zijn als je de ontvangen artikelen weer inpakt zoals ze zijn aangekomen. Gebruik hiervoor dus onze verzenddoos. Zo komen ze bij ons het beste terug en dan kunnen we weer een nieuw baasje voor ze zoeken! Mocht onze verzenddoos al bij het oud-papier liggen dan is het retourneren in een eigen gefabriceerde doos op eigen risico.

Je kunt gemakkelijk jouw pakket(ten) bij de dichtstbijzijnde PostNL locatie bij jou in de buurt brengen. Dit is helemaal gratis zo lang je eerst contact met ons opneemt! Wij zullen jou dan de instructies geven die je nodig hebt voor het retourproces.

Wil je met een andere bezorger versturen? Dat kan ook, maar de kosten zijn dan wel voor eigen rekening. Wij vragen je ook hiervoor eerst met ons contact op te nemen alvorens het pakket retour te sturen.

Mocht je om een bepaalde reden geen contact met ons willen opnemen kan je jouw bestelling naar het volgende adres opsturen, de kosten van deze zending zijn dan wel voor eigen rekening:

Plantsome
Zwethlaan 40
2675LB Honselersdijk

Eventueel kan er ook gebruik gemaakt worden van het Europees Modelformulier voor Herroeping om een retouraanvraag in gang te zitten. Vul dit formulier in en stuur het naar ons op via de mail en/of post of stop het in het te retourneren pakket.

Wij storten het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele transactiekosten en/of verzendkosten voor de heenzending, zo snel mogelijk en in ieder geval niet later dan 5 dagen na herroeping terug. Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie is verricht. Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of jij hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.

Standaard geldt voor alle producten die je online koopt een bedenktermijn van 14 dagen na het ontvangen van de producten, waarbinnen je van de aankoop af kan zien. Nadat je bij ons hebt gemeld dat je van de aankoop af wenst te zien heb je nogmaals 14 dagen om het product terug te sturen. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. Er is echter een uitzondering voor bederfelijke producten, zoals sommige planten. Dat vinden we niet heel aardig, dus bij ons kan je binnen 14 dagen alle producten retourneren. Ook (alle) kamerplanten. Als de planten niet goed zijn behandeld gedurende de bedenktermijn dan kunnen we de waardevermindering die daarvan het gevolg is bij je in rekening brengen (dit kan oplopen tot 100% van de aanschafwaarde). Het retourneren is overigens in beide gevallen helemaal gratis, zie de vraag hierboven voor meer informatie.

Caladiums zijn megagevoelige knolplanten die een flinke gebruiksaanwijzing nodig hebben. Deze amiga’s vallen dus eigenlijk op plantgekkies met wat meer ahum.. ervaring. Voor deze moeilijke tantes geldt daarom niet de standaard plantgarantie die je van ons gewend bent.

Voordat je een relatie met onze femme fatale aangaat, willen we je dit nog even meegeven:

1. Onze standaard plantgarantie van 3 maanden is bij onze caladiums niet van toepassing.

2. Dit is een knolplant die aan het einde van het seizoen haar bladeren laat afsterven. Geen paniek! Als je onze verzorgingsinstructies goed opvolgt, is de kans groot dat je caladium volgend jaar terug groeit.

3. De bladeren zijn super kwetsbaar en beschadigen snel door de zon of tocht. Check daarom heel goed of je de perfecte standplaats voor deze amiga hebt: een lichte plek, maar zonder direct zonlicht. Een paar meter van het raam is muy bueno.

4. Caladiums hebben hele hoge verzorgingseisen waar onze app niet altijd kloppende watermeldingen voor kan geven.

5. Deze planten zijn alleen geschikt voor de plantenpro’s onder ons.